Generation Z – personer födda mellan 1997 och 2012 – har kommit att bli en av marknadens viktigaste konsumentgrupper. Men vilka är generation Z, vad är viktigt för dem och vilka möjligheter och utmaningar kommer denna målgrupp med? Nedan har vi samlat insikter om nästa generations bagerikonsumenter.

Sociala medier och teknik(1)

Det digitala är en naturlig del av vardagen för Gen Z som vuxet upp med internet, smartphones, surfplattor och sociala medier, vilket gör dem till digitalt självsäkra konsumenter. Denna generation är av naturliga skäl betydligt mer benägna än någon annan åldersgrupp att anamma ny teknik för lärande, shopping och underhållning.

Generation Z rankar sociala medier #1 för socialt umgänge och väljer gärna visuellt innehåll i plattformar som TikTok, Instagram och YouTube. Nästan två av tre tycker att sociala medier kopplar samman konsument och företag, och mer än hälften (51%) ser gärna att varumärken är aktiva online och erbjuder en digital upplevelse.

För Gen Z är också sociala medier i större utsträckning en inspirationskälla till nya smaker (44%) och hälften av de tillfrågade använder sociala medier för att följa trender inom mat och dryck. Det visar på hur viktigt det är för bageri- och konditoriverksamheter att även verka digitalt. Det kan vara genom kreativa inslag till att uppmärksamma nya trender, visa spännande bakverk som finns i butiken, till att lyfta upp kunnande och erbjudanden. Med sociala medier finns det många spännande sätt för bageribranschen att kommunicera med och möta denna målgrupp.

Mat och smaker(2)

Gällande mat är generation Z mindre benägen att laga mat från grunden och väljer i större utsträckning genvägar för matlagning i jämförelse med äldre konsumenter. Förutom att det ska vara enkelt, är smak en drivkraft för denna grupp. Smaken kan rent av vara viktigare än hur maten tillagas eller hur nyttig den är.

Gen Z är även mer experimentella än någon annan åldersgrupp, där 36% uppger att det också blivit viktigare de senaste 12 månaderna. Går vi djupare ner i detaljerna kan vi se att välbekanta smaker är den smakkategori som i största grad påverkar gruppens val av mat och dryck (41%), följt av trygga smaker (33%) och traditionella/nostalgiska smaker (29%).

Bruna smaker (choklad och karamell etc.), tropisk frukt, bär och sommarfrukter samt kaffe är populära smaker. En av fem (20%) av Gen Z tycker också att nya smakupplevelser och produkter med nya/exotiska/exklusiva smaker är mer värda att betala för. Denna målgrupp är också mer positiva till att experimentera med smaker i sötsaker, så som i dessert (32%), konditorivaror (29%) och chokladkonfektyr (27%). Här finns inte minst nya försäljningsmöjligheter för bageri- och konditorivaror.

Sammanfattningsvis bör du för att attrahera generation Z satsa på en variation av smaker som inkluderar bekanta, trygga och nostalgiska samt gärna lite annorlunda produkter. De ska också gärna gå att konsumera på plats i butiken, hemma och på språng.

Hälsa, välmående och miljö(3)

Ytterligare en möjlighet att fånga generation Z är att slå ann på gruppens intresse för hälsa, välmående och miljö. Detta är medvetna konsumenter som i större utsträckning vill göra något gott för miljön. Gen Z söker oftare aktivt efter färska och naturliga produkter med ett mervärde kopplat till miljö eller socialt ansvar. Nästan två av fem (38%) säger att smaker som upplevs mer hälsosammare påverkar inköpet av mat och dryck. Att följa en vegansk diet är också vanligare i denna generation jämfört med äldre konsumenter.

På Bakels arbetar vi tillsammans med våra kunder för att ge ett mervärde långt över vanliga bageriingredienser. Exempel på detta är brödbaser med hälsofördelar så som Långsamofin, Långsamofin Prebiotic, surdeg och råg, bröd bakat på fullkorn såväl som konditorivaror med mindre socker, utan palmolja och som är veganska.

Framtidsspaning: Så spenderar Gen Z det kommande året(3)

Tittar vi på vad generation Z avser lägga pengar på är hälsa av hög prioritet, men även mode, kunskap, fritidsintressen och upplevelser. Nästan hälften av de tillfrågade tror att de under det kommande året kommer att lägga mer pengar på mat och dryck. Tidigare undersökningar visar också att denna åldersgrupp är mer benägna att lägga mer pengar på livsmedel i syfte att stärka det känslomässiga välmående, snarare än att hålla igen med anledning av dagens höga prisläge.

Gen Z unnar sig alltså i större utsträckning och avser spendera mer inom samtliga områden den närmaste tiden. För att attrahera denna konsumentgrupp kommer fler verksamheter satsa på att erbjuda sittplatser även i vanliga butiker. Detta som ett försök att ge målgruppen en starkare social köpupplevelse i möte med vänner och familj.

Oberoende vilken väg utvecklingen går kring den digitala generationen, är en sak säker. På Bakels Sweden kommer vi att fortsätta följa och analysera konsumenttrender. Vi lutar oss på dessa när vi utvecklar nya ingredienser och hjälper bagare världen över att möta kommande generationers efterfrågan. Och vi ser till att kunderna kommer tillbaka igen och igen, precis så som vi alltid har gjort sedan 1904.