Bageriprodukter är en självklar dagligvara för nästan alla. Men konsumenternas behov och preferenser är i ständig förändring. Vi har satt samman en trendrapport för 2024 som identifierar viktiga konsumentbeteenden som hjälper dig att ta avgörande beslut för din verksamhet.

Förstå konsumenten

Enligt McKinsey & Company finns det fyra tydliga trender i konsumentbeteende:

  1. Köper mindre och mer selektivt
  2. Gör inköp var som helst och handlar då allt samtidigt
  3. Uppskattar tryggheten i det välbekanta men är ändå inte enskilda varumärken trogna
  4. Förväntar sig att det ska vara både hållbart och prisvärt

Bland europeiska konsumenter anser 84% att varumärkesprodukter har likvärdig kvalitet som Private Label/EMV-produkter (egna märkesvaror-produkter). Samtidigt avser 44% av konsumenter världen över (60% av dessa – Generation Z & Millennials) att lägga mer pengar på alternativa produkter. Konsumenter som shoppar loss inom vissa kategorier väntas leta prisvärda alternativ inom andra.

Konsumenten väljer i större utsträckning nya kanaler att handla i, vilka främst är kanaler som först prövades under pandemin. Faktum är att majoriteten nu använder minst tre olika kanaler, däribland näthandling och hemleverans av dagligvaror.

Samtidigt som stora varumärken dominerar testar 1 av 3 konsumenter nya varumärken, där Generation Z är särskilt benägna att byta varumärke. Konsumenter provar också gärna nya produkter. Vid en tillbakablick bara 10 år i tiden hade ett genomsnittligt hushåll ett sorts bröd hemma. Idag är det vanligt att ha ett bröd till frukost, surdegsbröd för speciella tillfällen och platta bröd till internationellt inspirerad matlagning.

Konsumenten förväntar sig numera också både hållbarhet och överkomliga priser. 84% av konsumenter säger att just hållbarhet är en mycket viktig faktor vid köpbeslut. Samtidigt är 50% osäkra på om de skulle betala för ett premiumalternativ i dessa tider av inflation och prisökningar.

Hälsosamma produkter som balanserar nyttigt och gott

Den ökade osäkerheten i världen innebär att konsumenten i allt högre grad söker efter sätt att känna kontroll. En allt större kunskap och insikt om särskilda ingredienser och dess hälsofördelar ger fler möjlighet att skapa en egen personlig diet och kostvanor.

Bakade produkter som var populära under det föregående året kommer att fortsätta att vara det även under 2024. Men nu med större betoning på nyttigt och hälsosamt men fortfarande gott och nytänkade. Därför kan vi förvänta oss att se ett växande intresse för bröd som erbjudet något mer än att bara vara en vanlig smörgås.

Produkter som Multiseed Prebiotic ger till exempel bagare möjlighet att addera hälsofördelar i en mängd vanliga applikationer.

Enkel njutning

Enligt en studie från Innova 2023, säger 61% av globala konsumenter att ögonblick av lycka i vardagen är den vanligaste formen av njutning och belöning oberoende åldersgrupp².

Konsumenter blir alltmer selektiva och medvetna om sina inköpsvanor jämfört med tidigare. Att ha mindre pengar att lägga på icke nödvändiga inköp kommer sannolikt att innebära att fler väljer helglyx framför vardagslyx, så som fika och frukost på stan. Med det sagt, njuter vi samtidigt av det enkla mer än någonsin som en följ av ett större samhällsfokus på psykisk ohälsa.

Enligt Innovas senaste globala trendrapport om fruktsmaker³, påverkas valet av smak av humöret. Konsumenter anger till exempel tropisk frukt som sin favorit när det kommer till att känna sig glad, upplyft och energifull. Medan bär, sommar och frukt är kopplade till hälsa, och citrus till trygghet.

I Västeuropa är citrus den populäraste fruktsmaken över lag, medan bär och sommarfrukter är särskilt omtyckta i Nordamerika, varav blåbär rankar allra högst. Exotiska fruktsmaker är däremot mer eftersökta på asiatiska och latinamerikanska bagerier.

Smakupplevelse

Bagerier välkomnar gärna influenser från den bredare livsmedels- och dryckessektorn, och det är därför rimligt att förutspå att bredare smaktrender kommer att växa fram. Låt oss titta på vad vi skulle kunna förvänta oss under 2024.

Blommiga drömmar

Skiftet mot välbefinnande och hållbart präglar nya smakinnovationer. 48% av tillfrågade konsumenter säger att hälsosamma och ”bra” smaker påverka allra mest vad de väljer att konsumera inom mat och dryck. 1 av 3 har också sökt mer blommiga smaker under det senaste året4.

Snabbast växande blommiga smaker globalt är kamomill (+32%), kaprifol (+21%) och ros (+13%) vid nylanserade produkter5. Konditorivaror är ett spännande område att framöver använda de blommiga smakerna.

Förlora sig i fantasin

Nu går vi in i en tid av magi och smakupplevelser. Konsumenter söker äventyr och lekfullhet, vilket gör upphov till fantasifulla smaker.

Regnbåge (+141%), kosmisk (+20%) och drömsk (+18%) är de snabbaste växande fantasismakerna6. Det är de mindre bagerierna som här har möjlighet att experimentera med färg och futuristiska smaker, delvis genom AI-genererade koncept. Detta för att särskilt fånga uppmärksamheten från Generation Z och Millennials, där 1 av 3 säger sig söka nya och unika smaker i mat och dryck5.

“Newstalgic” det traditionella möter det nya

Konsumenter fortsätter att återupptäcka trygga och välbekanta klassiska smaker, men med nya inslag. 44% instämmer i att traditionella och nostalgiska smaker påverkar val av mat och dryck allra mest4.

Lokala delikatesser

Konsumenten drivs av längtan och nyfikenhet och blir alltmer positiva till att prova olika smaker som är inspirerade av olika geografiska regioner. 2 av 3 är öppna för att prova nya internationella kök nästa år, där hälften gärna ser alternativ som springer ur street food5.

Att baka sådant som påminner konsumenten om platser som de har rest till är inte nytt, och fortsätter att ge bagerier en möjlighet att spela på konsuments längtan att resa och uppleva världen. Tänk här New York-style cheesecake eller belgiska vaniljvåfflor.

Äta för att njuta av speciella tillfällen

Vad som ger glädje och tillfredsställelse kan vara en rad olika saker och aktiviteter samt varierar beroende på inkomst och geografisk plats. Nära relationer med familj och partner rankade dock högst de senaste 12 månaderna, medan ”egentid” ligger på andra plats i alla åldersgrupper. Sötsaker och andra bageriprodukter är också ett viktigt inslag vid speciella tillfällen.

Äta för att må bra längre i livet

Idag både lever och arbetar vi längre. Vad det innebär att åldras på ett sunt sätt kommer att omdefinieras och handla om att förlänga antalet friska år genom att äta hälsosamt7. Rätt kost spelar en avgörande roll för att bibehålla allmänhälsan så länge som möjligt i livet och förhindra ålderssjukdomar så som diabetes, benskörhet samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Pandemin blev en tydlig startpunkt för att leva hälsosammare liv, där den enskilda individen började att ta ett större ansvar. Det ger i sin tur mer medvetna konsumenter som gör mer selektiva val.

Generation X och de i 45- 55 årsåldern går i bräschen för en ny strategi för hälsosamt åldrande som inkluderar livsmedelsprodukter som hjälper dem att må bra i sina olika livsstilar nu och under kommande årtionden.

1 – McKinsey & Company 2023 – The world of ‘ands’: Consumers set the tone

2 – Innova Consumer Trends 2023: Balancing Priorities report

3 – Fruit Flavors: Unpeeling Global Trends 2023

4 – Innova Flavour Survey 2023

5 – Innova Global New Products Datase: H2 2018 – H1 2023.

6 – Innova Global New Products Datase: H2 2020 – H1 2023.

7 – Mintel Global Food & Drink Trends 2024