Sociala medier är ett otroligt kraftfullt marknadsföringsverktyg. Även med en liten budget kan du lyckas genom ett genuint engagemang. 

Genom att använda sociala medier på rätt sätt kan du öka din varumärkeskännedom, bygga upp det du vill förknippas med, skapa kundlojalitet och bjuda in befintliga och nya kunder att interagera med ditt innehåll. En trogen följarskara som delar med sig av sina personliga erfarenheter och intryck av er verksamhet är en kraftfull marknadsföringssnurra. Utöver detta är även gemenskapen inom bageribranchen enorm på de olika plattformarna, och vi vill därför hjälpa dig för att nå dessa möjligheter.

Så glöm inte bort möjligheterna med sociala medier, utan börja använda dem till din fördel. Följ tipsen nedan för att komma igång redan idag!

Välj först rätt plattform(er) för din verksamhet.

Det krävs mycket tid att driva ett konto på sociala medier, så välj därför inte fler kanaler än vad du hinner med. Om du känner att tiden inte räcker till rekommenderar vi att du fokuserar på att göra ditt bästa med en kanal än att vara halvbra på flera ställen. Några populära plattformar för er verksamhet är facebook, instagram och tiktok.

Innan du väljer en plattform för din verksamhet är det viktigt att se över vem din ideala kund är. Vilken ålder? Var befinner de sig? Vilka plattformar använder de? Vilka problem har de, och hur kan du vara deras lösning? Använd din befintliga kundskara, gör lite research och se vad du kommer fram till. Det kommer vara väldigt värdefullt för dig i de nästa stegen!

Facebook

Även om Facebook har en äldre målgrupp är det fortfarande en bra plattform att vara på. Med miljader användare kan det finnas en stor potentiell möjlighet för nå ut med ditt företag till rätt publik. Om det är där din målgrupp befinner sig bör du absolut finnas där. Fokusera på att skapa engagerande innehåll och nyttja Facebooks många funktioner för att nå ut och få kontakt med din målgrupp.

Instagram

Om du vill nå en yngre publik är Instagram, och speciellt reels, det rätta alternativet. Med 71% av användarna på plattformen som är under 35 år är rörligt innehållt både populärst och mest prioriterat av instagrams algoritm.

När det kommer till reels behöver du vara kreativ, men hämta gärna inspiration från andra. Det finns dessutom en stor baknings-community på instagram, så utforska den och få inspiration för att sen anpassa det efter dina produkter och din verksamhet. Var inte rätt för att prova nya saker och experimentera för att se vad din målgrupp gillar och uppskattar!

TikTok

Om du vill nå en ännu yngre målgrupp är Tiktok den rätta plattformen för dig. Med en enorm användarbas som växer snabbast är det den mest nedladdade appen i världen. Tiktok handlar om att dela enkla, vardagliga och korta videos, vilket gör det till den perfekta plattformen för att nå generation Z. Börja skapa och dela engagerande innehåll redan idag och utvärdera dina resultat!

Välj innehåll som engagerar.

När du har valt en plattform (eller flera), planera att posta ofta och regelbundet. Att uppdatera ett par gånger i veckan kommer vara till din fördel. Nå nya målgrupper, inspirera och uppmuntra dem till att besöka och handla av dig. Du kommer kunna bygga en bättre relation med kunden än vad du skulle ha gjort bara genom att träffas i bageriet eller höras av genom affärer.

Med det sagt bör ditt innehåll alltid vara äkta och en sann spegling av ditt företag. Undvik för polerade eller kreativa berättelser som ligger långt från sanningen, eftersom de kan skada ditt varumärke på lång sikt.

Om du vill skapa fina och bildvänliga bakverk finns vi här till din hjälp! Från ingredienser till receptidéer – vi har allt du behöver för att dina bakverk ska se och smaka fantastiskt. Så tveka inte att ta kontakt och låt oss hjälpa dig att ta din bakning till nästa nivå!

Tips för inspirerande innehåll

Kom ihåg att vara kreativ och gör innehållet på ditt egna sätt som är unikt för ditt företag. Det finns inte några färdiga koncept som fungerar för alla. Prova dig fram och om det inte fungerar, prova något annat tills du hittar det perfekta upplägget.

I ett hav fullt av innehåll från miljontals användare vill du få ditt innehåll att sticka ut och engagera. Det är viktigt att tänka på vilken plattform du postar på, eftersom olika plattformar har olika målgrupper. Det är också viktigt att skapa relevant och högkvalitativt innehåll för din publik för att med större sannolikhet engagera din publik och uppmuntra dem att dela ditt innehåll med andra. Lär därför känna både din målgrupp och plattformen du jobbar med för att nå ut på rätt sätt.

Här kommer några allmäna tips om teman för att skapa högkvalitativt, engagerande och effektivt innehåll:

Lös ett problem

Fokusera på att skapa innehåll som tar upp ett vanligt problem som din målgrupp står inför. På så sätt kan du enkelt visa din expertis och kunskap inom din kompetens, till exempel baktips eller recept (och när du delar denna typ av innehåll är det rekommenderat att använda listor och använda punktformer! Det gör ditt innehåll mer lättläst och därmed lättare att smälta).

Storytelling

Människor dras naturligt till berättelser. Börja fundera på hur du kan införliva berättande element i innehållet, din publik kommer automatiskt att stanna upp för att se vad du har delat.

Var aktuell

Skapa innehåll som är relevant för aktuella händelser och trender. Det gör att ditt innehåll känns fräscht och relevant för din publik.

Instagram Reels är till exempel väldigt trendigt just nu. Istället för att dela en bild på dina bakverk kan du visa upp dem på ett kreativt och visuellt tilltalande sätt med reels. Försök skilja dig från dina konkurrenter och gör innehållet mer minnesvärt för din målgrupp!

Låt oss dela med oss av några idéer på innehåll du kan skapa för ditt företagskonto:

Bakom kulisserna

Ge dina följare en inblick i bakningsprocessen. Det kan vara bilder eller videos när ni jobbar, ingredienser som blandas eller färdiga produkter som kommer ut ur ugnen.

Dela med dig av läckra bilder på dina bakverk

Högkvalitativa och visuellt tilltalande foton är avgörande för ett bageri på instagram. Visa upp dina goda bakverk och bröd som lockar din målgrupp och får dem att känna att de måste testa.

Dela recept och baktips

Överväg att dela med dig av recept eller tips för hemmabagare.

Dela kundbilder och videos på ditt bageri/produkter.

Uppmuntra dina kunder att dela bilder när de besöker er, och dela vidare på ert konto för att skapa en känsla av gemenskap.

Samarbeta med influencers

Genom att noggrant välja rätt influencers och starta ett samarbete kan på ett effektivt sätt hjälpa dig att nå en högre räckvidd, ny publik och öka varumärkeskännedomen.

Erbjud begränsade erbjudanden och tävlingar

Att erbjuda exklusiva erbjudanden eller tävlingar ökar känslan av ett behov hos oss människor, men bidrar även till att skapa lojalitet bland dina kunder eftersom de känner att de får något speciellt.

Få insikter om kunderna

Förutom att engagera dina kunder kan sociala medier också hjälpa dig att lyssna på deras preferenser och identifiera nya försäljningsmöjligheter och spännande samarbeten. Använd därför sociala medier för att testa nya budskap och se hur de uppfattas hos din publik. Du kan också fråga och diskutera vad dina kunder tycker. Genom att uppmärksamma din publiks feedback kan du anpassa dina produkter och tjänster så att de bättre uppfyller deras behov.

Att få feedback från din publik behöver alltså inte vara så svårt. Använd plattformens olika typer av engagemangsverktyg så som frågelådan, omröstningar etc kan du enkelt få en inblick i vad de tycker, samtidigt som du engagerar dem i ditt innehåll (vilket borde vara ett av dina mål för sociala medier!) 

Sammanfattningsvis är det viktigt att samla in data och följa upp dina markandsföringsaktiviteter för att förstå din målgrupp, mäta resultat, optimera dina kampanjer och fatta välgrundande beslut för din strategi. 

Flera kontaktvägar

Att hålla kontakten med dina kunder är viktigare än någonsin i dagens konkurrensläge. Med tanke på hur lätt det är att ta kontakt med dagens verksamheter på flera olika sätt kan dina kunder förvänta sig samma sak av dig. Att låta kunderna välja hur de vill hålla kontakten med dig är alltså en nödvändighet, inte bara en extra bra funktion. En kund kanske föredrar att skicka ett meddelande via Messenger istället för att ringa, medan den andra uppskattar att skicka ett mail.

För att uppfylla dessa förväntningar är det viktigt att vara tillgänglig på sociala medier för att inte gå miste om en potentiell försäljning. Det räcker dock inte att bara skapa ett konto, du måste vara aktivt närvarande och engagera dig med din publik för att verkligen dra nytta av din närvaro.

Maximera din strategi med annonsering

Att annonsera i sociala medier kan hjälpa dig att nå en större och rätt publik. Genom att använda de olika inriktningsalternativen för att nå rätt målgrupp kan du se till att dina annonser ses av de personer som sannolikt är mest intresserade av dig och ditt företag. Tack vare det kan du driva fler konverteringar och låta nya personer inom din målgrupp hitta dig. Det är också värdefull för att testa och optimera ditt innehåll, eftersom du i dina annonser kan testa olika budskap och inriktningar. På så sätt kan du se vad som fungerar bäst för dig och din målgrupp!

Annonsering i sociala medier kan alltså vara ett kraftfullt verktyg för att öka varumärkeskännedom, driva konverteringar, mäta resultat och optimera dina kampanjer för att uppnå dina affärsmål mer effektivt.

Vi ser till att dina bakverk passar flödet

När du har satt din strategi för dina sociala medier är det dags att börja skapa innehåll på riktigt. Självklart har vi några tips som kommer att hjälpa dig nå pricken över i:et.

Ljuset

Bra ljus är avgörande för att skapa visuellt tilltalande bilder och videos, så se till att det är bra innan du sätter igång!

Fokus

Se till att motivet i bilden eller videon är i fokus. Detta är särskilt viktigt om du ska visa upp specifika bakelser.

Vinkel

Exprimentera med olika vinklar för att nå den rätta resultatet. Olika vinklar kan göra stor skillnad på intrycket av bilden eller videon.

Bakgrund

Bakgrunden kan faktiskt vara lika viktigt som motivet. Välj en ren och visuellt tilltalande bakgrund som kompletterar motivet i innehållet.

Varumärke

Glöm inte av din grafiska profil! Inkludera eran logotyp emellanåt, tänk på att färgerna ska passar er och att typsnittet är konsekvent. Detta hjälper till att skapa ett sammanhängande utseende i ditt innehåll. Din publik kommer känna igen att det är du när det dyker upp i flödet.

Genom att följa dessa tips tillsammans med din strategiska plan för era sociala medier kommer du garanterat att skapa en sammanhållen och engagerande närvaro i de sociala medierna du väljer att satsa på. 

Psst… Vikten av hur dina bakverk faktiskt ser ut är också stor. Och där kommer vi in i bilden! Vårt breda utbud av ingredienser hjälper dig att göra högkvalitativa satser som garanterat kommer att imponera. Och om du har några frågor om specifika produkter  eller applikationer finns vi alltid här för att hjälpa dig. 

Lycka till från oss! Vi ser fram emot att se ert kreativa innehåll. Glöm inte att tagga #bakelssweden så vi kan dela dina inlägg på våra kanaler. Och tveka inte på att höra av dig om du behöver hjälp med fler tips och tricks kring innehållsmarknadsföring och sociala medier. Vi hjälper dig mer än gärna!