För att vara ett steg före är det viktigt att hålla koll på de senaste trenderna. Vi har därför analyserat trendrapporter från Mintel 2023 Global Food and Drink Trends och British Baker Top Bakery Trends 2023 för att lyfta fram de viktigaste trenderna som varje verksamhet inom branschen bör vara förberedd på under det kommande året. Från fokus på funktionella livsmedel och hållbarhet till hälsosam mat kommer dessa trender att forma hur konsumenten väljer bakverk 2023 och framåt.

1. Baka för välbefinnande och lycka

Konsumenten söker idag efter hälsosamma matval för att känna sig bättre både fysiskt och mentalt och för att ha ett lyckligare liv. I en värld med snabbt tempo och hög konkurrens ökar känslan och behovet av mat som kan hjälpa att förbättra och optimera den mentala prestanda, för att lättare kunna hantera stress i flera aspekter av livet. Enligt Mintels rapport är fokus och produktivitet två av de mest eftertraktade mentala fördelarna som konsumenten söker i sina matval.

Ett sätt som konsumenten försöker stötta sin hälsa är genom att välja hälsosamma alternativ och ingredienser som är bra för tarmen i sin kost, såsom surdegsbröd och bröd rikt på frön, frukt och grönsaker. Dessutom finns det en växande trend av en bättre inställning mot söta bakelser och att fylla det vi äter med lycka för njutning och en balanserad livsstil.

Fördelar med att införliva prebiotika i bakverk förväntas även få ökad uppmärksamhet i samband med att konsumenten söker sätt för att stötta sin mentala hälsa. Genom att välja livsmedel som innehåller prebiotika, kan konsumenten både boosta sin hälsa och samtidigt njuta av den goda smaken av bakverket. 

Lär dig mer om hälsofördelarna med prebiotika och hur de kan förbättra din tarmhälsa i en av våra tidigare insikter!

2. Hållbart på riktigt – inte bara ett påstående

Omtanke för vår planets hälsa och välmående blir starkare och en ännu viktigare fråga för allt fler. Konsumenten söker aktivt efter varumärken som gör det enklare att leva, äta och agera på ett sätt som gör gott för miljön. Hållbart blir standard och det är nu upp till varje enskilt företag att verkligen vara hållbara och leva upp till vad man säger.

Företag med en sann strävan att vara hållbara på riktigt och med bra information kommer att belönas av konsumenten. Förtroende kan stärkas genom att bland annat citera vetenskapliga studier och använda fler märkningar än vad som förväntas. Enligt British bakers trendrapport förväntas hållbara och återanvändbara förpackningar bli mer populära för att stötta konsumentens önskan om att välja mer miljövänliga alternativ.

3. Att hitta värde i sötsaker

Även om konsumenten i allt högre grad letar nya sätt att spara pengar vill de fortfarande njuta och uppleva nya saker. Caféer måste hitta en balans mellan att ta bra betalt och fortfarande möta kundens förväntningar.

Trots den ekonomiska osäkerheten tror många experter att bröd och bakverk kommer att fortsätta att vara populära som en form av prisvärd njutning. Detta är känt som “läppstiftseffekten”, där detta fenomen innebär att konsumenten under tuffa ekonomiska tider tenderar att vända sig till små lyxvaror, som sötsaker, för livsnjutning. Det kan ge en liten men välbehövlig boost under tuffa tider, och många konsumenter är villiga att lägga sina pengar på detta även om de skär ner på andra områden.

Det är dock viktigt att notera att konsumenten också kan välja att skära ner på denna typ av sötsaker i ett försök att spara pengar. I detta fall måste producenterna hitta sätt att tillgodose behoven hos dessa budgetmedvetna kunder och samtidigt erbjuder ett brett utbud av utsökta alternativ. Vare sig det är genom användning av kostnadsbesparande ingredienser eller utveckling av prisvärda produkter kan varumärken se till att de förblir en favoritdestination för konsumenten som söker prisvärd njutning i vardagen.

Läs mer om hur du kan hantera kostnadsökningar och tänka annorlunda under den rådande lågkonjunkturen med Aromatics kostnadsbesparande ingredienser.

4. Kommunicera mervärde

Under 2023 kommer konsumenten att aktivt välja det varumärke som går i linje med deras egna värderingar. Även om efterfrågan på låga priser kanske inte helt försvinner, kan företagen räkna med att konsumenten kommer att lägga större vikt vid andra fördelar som produktens mångsidighet, miljömässiga fördelar och sociala vinster.

För att möta detta är det viktigt för varumärken att kommunicera sina produkter på ett tydligt och enkelt sätt för att lyfta fram de fördelar som är viktigast för konsumenten. Just hälsofördelar och naturliga ingredienser kommer sannolikt att bli viktigare faktorer i konsumentens köpbeslut, eftersom människor söker efter sätt att stötta sitt allmänna välbefinnande.

Företag som effektivt kan kommunicera det unika värdet av sina produkter och hur de överensstämmer med konsumentens prioriteringar kommer att ha de bästa förutsättningarna för att lyckas på denna föränderliga marknad. Genom att fokusera på de faktorer som är viktigast för konsumenten kan varumärken bygga upp förtroende och lojalitet och allt därefter driva försäljning och tillväxt.

För att sammanfatta

För att möta konsumentens behov och förväntningar kommer det att vara viktigt för dig som tillverkare att ta kontroll över de trender som påverkar konsumenten under 2023, och införliva dessa trender i produkter och försäljningsstrategier.

Pssst… Håll dig uppdaterad om Bakels nyheter och insikter genom att prenumerera på vår nyhetsbrev HÄR!