
Från kvalitet till tarmvänliga bageriprodukter och nytolkning av klassiker. Här är fem trender som kommer att påverka branschen under 2025.
I en värld präglad av klimatoro, teknisk innovation, ekonomisk osäker och större fokus på välmående, ser vi bageriprodukter som balanserar njutning med funktionalitet, tradition med nytänkande och hållbarhet med det goda.
Trend 1: Kvalitet är en vågmästare
Förra året stod ingredienserna i fokus, medan 2025 kommer att handla mer om kvalitet. Innova Lifestyle & Attitudes Survey 2024 visar att kvalitet är det som spelar störst roll när konsumenten väljer en bagerivara.
Innova Trends Survey 2025 har undersökt vad konsumenter förknippar med kvalitet. Till exempel anses ett högt pris indikera premium, men störst betydelse har färskhet. 50% av globala konsumenter anger det som främsta faktor vid köp av bröd. Andra egenskaper som påverkar upplevd kvalitet är varans hälsofördelar, hållbarhet och hur naturlig den är.
Vad som väger tungt vid värdering av kvalitet varierar mellan olika åldersgrupper. Generation X och 40–50-talister anser till exempel att färskhet, hälsofördelar, varans hållbarhet och naturliga ingredienser är viktiga. Generation Z och Millennials lägger större vikt vid varumärke, förpackning och reklam när de bedömer en bageriprodukt.


Trend 2: Kreativa smaker
2025 söker konsumenter smakupplevelser utöver det vanliga, vilket inspirerar bagerier till att skapa överraskande kombinationer och wow-känsla. Den mest experimentella kategorin är söta bakverk medan bröd förblir mer neutrala.
Innova Trends Survey 2025 visar att mer än 60% av globala konsumenter tycker att smak är viktigast vid val av söta bakverk. 43% säger sig vilja ha ”galna skapelser som ger en njutningsfull upplevelse.” Denna trend avspeglas i hybridbakverk som kombinerar klassiska favoriter, såsom Cruffins (croissant-muffin), Crookies (croissant-cookie), Brookies (brownie-cookie) och Cronuts (croissant-munk).
Sociala medier har ett fortsatt stort inflytande över bageritrender. Ett exempel är ”Le crookie” som blev viral på TikTok genom Anna Kloots. Ett annat är den jättestora croissanten i Paris som fick 377 000 likes på Instagram.
💡Läs mer: En magisk värld av fantasismaker
Trend 3: Må bra på insidan
Under 2025 driver tarmhälsa innovation och skapar nya möjligheter inom bageri- och konditori, vilket kommer av konsumentens ökade kunskap om mikroorganismens stora betydelse. Fibrer och probiotika har blivit riktiga kändis-ingredienser här.
Tarmhälsa är en stor drivkraft vid köp av framför allt funktionella livsmedel, vilket också kan relateras till att nya produkter med hälsoargument knutna till tarmhälsa ökade med 22% mellan 2023 och 2024. Här är det långt mer än bara hälsobröd som är aktuellt, och också andra kategorier som cookies, mjuka kakor och söta bakverk.

Fullkorn och surdegsprodukter går i bräsen för den här trenden, där fullkorn och multigrain särskilt intresserar konsumenten vid köp av bröd. Enligt statistik väljer 28% av globala konsumenter fullkorn för att specifikt stärka sin tarmhälsa.
💡Insikt: Fördelar med prebiotika i bakverk
Trend 4: Tradition i ny tappning
Fler konsumenter känner en starkare koppling till sitt kulinariska arv och välkomnar det autentiska. Samtidigt vill nästan hälften av globala konsumenter ha både tradition och nyskapande i mat och bakning.
Denna trend bekräftas av att andelen nya produktlanseringar som lyfter fram ”tradition” på förpackningen ökade med 14% mellan 2023 och 2024. Det konsumenten framför allt förknippar med ”traditionellt” är lokala ingredienser (43%), smaker man känner igen (42%) och traditionella matlagningstekniker (39%).
Statistik från Innova visar också att 65% gärna ser mer av ”gamla och traditionella recept på butikshyllan” och 64% provar gärna ”nya produkter med smaker inspirerade av traditionella recept”. Genom att balansera tradition och innovation kan bagerier utgå från det klassiska bakverket och samtidigt använda moderna smaker.

Trend 5: Veganskt och nytänkande
Fler konsumenter är intresserade av veganska alternativ även inom bageri och konditori, då de upplevs vara mer naturliga och hälsosamma. Störst är intresset för växtbaserade konditorivaror (22%) och söta snacks (20%).
Som nämnts tidigare i våra insiktsartiklar fortsätter smak att vara en stor utmaning i vegansk bakning. Innova Trends Survey 2025 har identifierat tre förbättringsområden; naturlig och autentisk smak (38%), mindre syntetiska smakämnen (32%) och bättre övergripande smakprofil (30%).
Producenter som vill satsa på vegnska bageriprodukter behöver hitta en lösning här för att slå sig fram i detta växande segment.
💡Folder: Receptinspiration vegnsk bakning
Kontakta oss vid ditt nästa projekt!
Referens: Innova 2025: Top trends in bakery – Global