
Från enhörningar till astronauter och allt däremellan, ser vi allt fler fantasi-inspirerade smaker och bakverk på marknaden. Det ger konsumenter ett sätt att ge uttryck för drömmar och personliga värderingar.
Innova har tidigare listat fantasismaker bland topp fem smaktrender för 2024 och då som en del av den bredare trenden ”Låt fantasin flöda” (Indulge in Imagination). I och med att fantasismakerna fortsätter att växa gör vi på Bakels här en djupdykning i vad som driver trenden och vad som kommer härnäst inom detta kreativa tema.
Fantasismaker har blivit populära under de senaste åren, med Starbucks Frappuccino som ett ledande exempel – en dryck som fått stor uppmärksamhet bland både vuxna och barn sedan 2017. Enligt Google Trends(1) har intresset för äventyrliga smaker inom mat och dryck ökat stadigt under de senaste tjugo åren. Även om de flesta sökningarna på Google sker i USA, Singapore, Irland, Malaysia och Nya Zeeland, ser trenden ut att fånga fantasin hos konsumenter världen över.
Vad driver trenden?
Konsumenter blir alltmer äventyrslystna och söker både förströelse och kreativa uttryck. Detta gäller särskilt den yngre generationen.
När Innova(2) frågade konsumenter på elva olika internationella marknader om vilka smakaspekter som hade störst påverkan på deras val av mat och dryck, svarade en tredjedel att de lockades av smaker som var nya, unika eller annorlunda.
Mat ses av många som gott för både kropp och själ. Stress och känslomässig påfrestning orsakad av ökade levnadskostnader och svårare ekonomi i stort tar ut sin rätt på konsumenten. Även om ätande inte löser problemen, ger det många välförtjänta stunder av lugn och njutning.
När Innova frågade om vad som motiverar konsumenter att unna sig något gott att äta eller dricka, svarade 37 procent att de längtade efter något som kunde göra dem gladare, medan 26 procent ville komma undan stressen i vardagen och 20 procent sökte något som kunde roa dem.
Vilka personliga värderingar gör konsumenter mer mottagliga för fantasismaker?
Konsumtionsval speglar i allt högre grad köparens värderingar, och bagerier som anpassar sitt erbjudande utifrån dessa har goda förutsättningar att vinna mark här.
Smaker och ibland bara tanken på en smak, kan väcka riktigt starka känslor. Smak och känsla har mycket större påverkan på våra personliga värderingar än vad vårt rationella jag tror.
Fantasismaker har kommit till i syfte att ta konsumenten bortom det vanliga och vardagliga, och öppna upp nya världar av upplevelse. Här finns det skillnader mellan olika marknader och generationer.
I Innovas undersökning Lifestyle and Attitudes Survey 2024(3), tillfrågades konsumenter vad som var viktigt för dem. En av fyra svarade att det var kvalitet, en av fem positivt tänkande och en av tio kreativitet, inkludering och äventyr.

Foto: Adobe Stock
Vilka är de mest populära fantasismakerna?
Fantasismaker har en närmast oändligt bred palett med obegränsade möjligheter! Mellan 2019 och 2023 registrerade Innova över 3000 livsmedels- och dryckesprodukter som på något sätt refererade till fantasismaker.
Regnbåge låg i toppen med en fjärdedel av lanseringarna, följt av enhörning (en av tio) och därefter ö-tema. Rymdrelaterade smaker är en annan populär kategori.
Låt oss ta en titt på några intressanta exempel på fantasismaker från olika delar av världen(4).

Flamingo Cake (Storbritannien, augusti 2023) – Bakverk i form av en flamingo gjord på lager av madeira-bottnar fyllda med plommon- och hallonsylt, och täckt med vaniljfrosting, marängbitar och annan ätbar dekoration.

Frucht Bar Organic Wondrous Dream Cookies (Tjeckien, april 2024) – Ekologiska spröda mördegskakor i form av enhörningar, sjöjungfrur, fjärilar, feer och regnbågar, bakade på dinkel, äpple och blåbär.

Oreo Space Dunk Chocolate Sandwich Cookies (USA, februari 2024) – Oreoas traditionella kakor fyllda med två lager kosmiskt smaksatt kräm och med popping candy.
Vad kommer härnäst för fantasismaker?
Vi tror på en fortsatt utveckling av fantasismakerna, med ett större fokus på lokala fantasismaker som hämtar inspiration från figurer i folksagor, forntida gudar och andra övernaturliga väsen. Välkända landmärken, lokala väderfenomen, högtider och kulturella traditioner kan alla fungera som inspiration för fantasismaker med lokal förankring och skulle mycket väl kunna bli internationella succéer.
Gaming och e-sport, är ett annat område för inspiration som har mycket mer att ge än vad det hittills har gjort.
Vi kommer också sannolikt att se mer av riktad marknadsföring som utgår från vad målgruppen mest sannolikt kommer att uppskatta baserat på värderingar. Här är det även intressant att nämna att det finns betydande skillnader mellan äldre och yngre generationer. Till exempel värdesätter generation Z (1995-2012) kreativitet högre än konsumenter födda 1946-1964(3).
Kontakta oss gärna för diskutera nästa fantasismak
Källor: (1) Google Trends (2004-2024) – Search term “fantasy” within food and drink category. (2) Innova Market Insights – Now & Next in Fantasy Flavours 2024. (3) Innovat Market Insights – Lifestyle & Attitudes Survey 2024. (4) Innova Product Database.