Intresset för nyttiga och bra alternativ i brödhyllan håller i sig. Fullkornsbröden har fått en given plats, vilket är positivt med tanke på fullkornets alla nyttigheter och goda hälsoeffekter. Hur mycket fullkorn har du i ditt brödsortiment?

En kost rik på fullkorn är ett bra sätt att bygga en mer hälsosam livsstil. En brittisk studie visar att mer än 30% av konsumenterna gärna väljer bröd med mycket fibrer, siffror som gissningsvis är ännu högre i Sverige. Samma studie visar hur trenden kring hälsosam kost dessutom har fått ännu ett uppsving under pandemin.

Om fullkorn inte redan utgör en viktig del av ditt brödsortiment är det nu hög tid att göra en förflyttning. Vi har utvecklat en receptserie med fullkornsrecept, på några av våra populära brödbaser. Upptäck till exempel, Chia&Havre, Bästa Bas och Råger. Givetvis både enkla att dosera och använda.  

Bra att veta när du bakar på fullkorn

Fullkorn är hela kärnor av exempelvis vete, råg, havre och korn. Det kan komma både i formen av mjöl såväl som i hela kärnor. Det är särskilt i skalet och grodden som det mesta av nyttigheterna finns. Ju mindre processat ju mer av de naturliga näringsämnena finns kvar.

När du bakar med fullkorn eller fullkornsmjöl får du därmed alla delar av kärnan i brödet. Detta är anledningen till att fullkornsbröd ger mer hälsofördelar jämfört med bröd bakat på processat mjöl.

Bra att veta är att för att få märka ett bröd som fullkornsbröd måste minst 22% av brödets totalvikt vara fullkorn. Här kan du inspireras av dem recept vi redan har utvecklat. Om du arbetar om dina egna recept och har frågor är du välkommen att kontakta oss. 

Fullkornets många hälsofördelar

Vad är det som gör fullkornet så bra för vår hälsa? Vi listar här de största vinsterna.

Högt näringsvärde
Fullkorn är en bra källa till fibrer, vitaminer, proteiner, antioxidanter och mineraler såsom järn, kalcium, magnesium, folsyra och fenoler.

Hjälper till att hålla en bra vikt
Fibrer I fullkorn mättar bra och hindrar oss från att äta för mycket. Att äta livsmedel generellt som innehåller mycket fibrer anses vara ett effektivt sätt att hålla vikten.

Minskar risken för livsstilssjukdomar
Fullkorn är det livsmedel som har visat sig ha bäst förebyggande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Fullkorn har också en positiv påverkan på blodsockerkurvan, kolesterolnivåer och blodtrycket. Det finns även studier som påvisar att fullkorn kan minska risken för vissa typer av cancer.

Stärker immunsystemet
Fullkorn ger näring till de goda tarmbakterierna som på många sätt bidrar till att stärka immunsystemet och främjar en god hjärnhälsa.

Fullkorn ett bra val för klimatet

Ytterligare ett argument som talar för fullkornet är att det är ett av våra mest klimatsmarta livsmedel. Spannmål i stort ger låga utsläpp av CO2-ekvivalenter. Det går dessutom åt mycket lite vatten genom alla produktionsled och spannmål har dessutom lång hållbarhet. Det är få livsmedel som är så bra för hälsan och klimatet samtidigt.

Oberoende om det är ett hållbart alternativ som du söker, nya trender att prägla ditt brödsortiment eller en mer effektiv bakprocess, kan vi på Bakels både hjälpa till med ingredienser och teknisk support.

Varmt välkommen att kontakta oss för frågor eller mer information om produktsortimentet eller tips på recept eller annan form av inspiration och rådgivning. Läs hela receptfoldern här:

Källor:
Mintel – Attitudes towards Healthy Eating (UK – February 2020)
Mint el – Bread inc. Impact of Covid 19 (UK – September 2020)
Brödinstitutet, Sweden